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FOTOGRAFAS AL FRENTE / MUJERES TRAS LA CÁMARA

El Fotomuseum Winterthur (Suiza) presenta la muestra “Women War Photographers – From Lee Miller to Anja Niedringhaus” Se trata de una muestra dedicada al trabajo de fotoperiodismo desarrollado por mujeres en guerras y conflictos internacionales. La exposición cuenta con má de 140 imágenes tomadas entre 1936 y 2011 por mujeres fotoperiodistas: Carolyn Cole (* 1961), Françoise Demulder (1947–2008), Catherine Leroy (1944–2006), Susan Meiselas (* 1948), Lee Miller (1907–1977), Anja Niedringhaus (1965–2014), Christine Spengler (* 1945) y Gerda Taro (1910-1937). 

Sus imágenes proporcionan una visión fracmentada de la compleja realidad de las guerras, y que abarca una gran variedad de escenarios militares desde la Guerra Civil española, la Segunda Guerra Mundial y la guerra de Vietnam a los conflictos internacionales más recientes en los Balcanes, Afganistán, Iraq y Libia.

Gerda Taro, Republican militiawoman training on the beach outside Barcelona, Spain, August 1936. © International Center of Photography, New York

Gerda Taro, Republican militiawoman training on the beach outside Barcelona, Spain,
August 1936. © International Center of Photography, New York

UN MUNDO MASCULINO

La muestra, reflexiona sobre el porque la fotografía de guerra es un mundo totalmente dominado por los hombres. Los fotógrafos masculinos como Robert Capa o James Nachtwey dan forma a la imagen pública de los conflictos militares. Por el contrario, la larga historia de las mujeres fotógrafas que trabajan en zonas de conflicto aún no se ha rastreado ni mostrado.

A pesar de que la puesta en escena y las estrategias narrativas de las fotógrafas no difieren de las de sus compañeros masculinos, las mujeres han tenido que ganarse a pulso su posición en la línea del frente y operar fuera de las estructuras previstas para ellas. Estas pioneras han jugado un papel clave en la configuración de nuestra imagen sobre la guerras.

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Carolyn Cole, Refugee children line up for a meagre handout of rice, the only food they receive at the refugee camp where they are staying on the outskirts of Monroiva, Liberia, August 2003. © Carolyn Cole / Los Angeles Times

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Carolyn Cole, An image of Saddam Hussein, riddled with bullet holes, is painted over by Salem Yuel. Symbols of the leader disappeared quickly throughout Baghdad soon after US troops arrived in the city and took control, Baghdad, Iraq, April 2003. © Carolyn Cole / Los Angeles Times

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Carolyn Cole, Iraqi police offers line up in combat gear to take part in one of several warpreparation exercises, Baghdad, Iraq, 2003. © Carolyn Cole / Los Angeles Times

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Susan Meiselas, Traditional Indian dance mask from the town of Monimbó, adopted by the rebels during the fight against Somoza to conceal identity, Nicaragua, 1978. © Susan Meiselas / Magnum Photos

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Susan Meiselas, Wall graffiti on Somoza supporter’s burned house in Monimbó, asking “Where is Norman Gonzales? The dictatorship must answer“, Nicaragua, 1978. © Susan Meiselas / Magnum Photos

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Susan Meiselas, Sandinistas at the walls of the Estelí National Guard headquarters, Nicaragua, July 1979. © Susan Meiselas / Magnum Photos

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Susan Meiselas, Wall, Managua, Nicaragua, 1979. © Susan Meiselas / Magnum Photos

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Susan Meiselas, Soldiers search bus passengers along the Northern Highway, El Salvador, 1980. © Susan Meiselas / Magnum Photos

Por otro lado, en algunas regiones y entornos culturales, su género también les ha otorgado privilegios negados a sus compañeros hombres, ellas logran llegar a las familias y a las personas afectadas en los conflictos. Esto les ha permitido captar una imagen matizada de los efectos de la guerra en la población civil. Muchas de sus fotografías reflejan la dimensión humana de la guerra de una manera sensible, pero directa.

Existen grandes diferencias entre sus obras. Gerda Taro (1910–1937) se hizo un nombre rápidamente gracias a sus imágenes enfocadas en civiles, especialmente mujeres y niños; y fue la primera fotógrafa en el frente. Mientras tanto, Susan Meiselas fue una de los primeros fotógrafos en poner en juego el color, generando una gran controversia sobre la “estetización de la guerra”. Desde Lee Miller hasta Anja Niedringhaus, sus miradas dudan entre mantener la distancia objetiva, y la simpatía personal. Esto da como resultado imágenes íntimas sobre la vida cotidiana en medio del conflicto, así como ser testigos de las atrocidades cometidas durante los grandes conflictos armados.

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Lee Miller, Homeless children, Budapest, Hungary, 1946. © Lee Miller Archives, England 2019. All rights reserved. leemiller.co.uk

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Lee Miller, Fall of the citadel. The black cloud of smoke mounts high after first bombs have been dropped by P38s, Saint-Malo, France, 1944. © Lee Miller Archives, England 2019. All rights reserved. leemiller.co.uk

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Anja Niedringhaus, Afghan men on a motorcycle overtake Canadian soldiers with the Royal Canadian Regiment during a patrol in the Panjwaii district, southwest of Kandahar, Salavat, Afghanistan, September 2010. © picture alliance / AP Images

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Anja Niedringhaus, An Afghan boy holds a toy gun as he enjoys a ride with others on a merry-go-round to celebrate the end of Ramadan, Kabul, Afghanistan, September 2009. © picture alliance / AP Images

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Anja Niedringhaus, A US Marine of the 1st Division carries a GI Joe mascot as a good luck charm in his backpack while his unit pushes further into the western part of the city, Fallujah, Iraq, November 2004 © picture alliance / AP Images

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Anja Niedringhaus, A Canadian soldier with the Royal Canadian Regiment chases a chicken during a patrol in Salavat. Seconds later, the Canadian patrol comes under attack by militants who toss grenades over the wall, Salavat, Afghanistan, September 2010. © picture alliance / AP Images

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Anja Niedringhaus, Palestinians enjoy a ride at an amusement park outside Gaza City, Gaza City, Gaza Strip, March 2006. © picture alliance / AP Images

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Gerda Taro, Man with child in militia dress, Barcelona, Spain, August 1936. © International Center of Photography, New York

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Gerda Taro, War orphan eating soup, Madrid, Spain, 1937. © International Center of Photography, New York

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Gerda Taro, War orphan eating soup, Madrid, Spain, 1937. © International Center of Photography, New York

 


FOTOMUSEUM WINTERTHUR
Women War Photographers
Hasta el 30 de agosto de 2020
WWW.FOTOMUSEUM.CH

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